گزارش بازدید دانشجویان گروه مهندسی معماری از موزه آذربایجان، مسجد کبود و خانه مشروطه

آموزشی و پژوهشی شنبه, ۳ دی ۱۴۰۱

 

بسمه تعالی

با توجه به اینکه بازدید از بناهای تاریخی نقش اساسی در آموزش بهتر نکات معماری دارد، با مساعدت مدیر گروه محترم معماری خانم دکتر صالحی، بازدیدی از موزه آذربایجان، مسجد کبود و خانه مشروطه با همراهی 13 نفر از دانشجویان درس طراحی فنی و مقدمات طراحی معماری با سرپرستی استاد مربوطه خانم مهندس ثابتی در مورخه 1401/09/22 راس ساعت 14:30انجام شد و توضیحات لازم ارائه و به سوالات دانشجویان پاسخ داده شد.

 

موزه آذربایجان تبریز :

موزه آذربایجان تبریز یکی از مهم ترین موزه های ایران و دومین موزه باستان شناسی کشور پس از موزه ملی ایران با زیر بنای 2400 متر مربع  می باشد.این بنا بر اساس نقشه تنظیمی باستان شناسی فرانسوی به نام (( آندره گدار)) با الهام از سبک معماری محلی آذربایجان ایران و با تهیه و ترسیم اسماعیل دیباج احداث شده است.

مسجد کبود :

مسجد کبود با تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و انواع خطوط به‌کاررفته در آن و به ویژه به دلیل رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرق آن به «فیروزهٔ اسلام» شهرت یافته‌است. سبک معماری این بنا به شیوه آذری است. صحن بزرگ مسجد مربع شکل است که حوضی برای وضو در آن قرار داشت و شبستان هایی نیز جهت پناهگاه مستمندان و درس خواندن در آن وجود داشته‌اند. بنای اصلی مسجد کبود بنایی آجری است. این بنا دارای گنبد اصلی و گنبد جنوبی است که بر روی صحن بزرگ و صحن جنوبی کوچک‌تر واقع شده‌اند.

خانه مشروطه :

این بنا در حدود تاریخ ۱۲۴۷ هجری خورشیدی توسط حاج ولی معمار تبریزی ساخته شده‌است. این بنا با ۱۳۰۰ متر مربع مساحت، در دو طبقه ساخته شده‌است. از ویژگی‌های منحصر به فرد خانه مشروطه می‌توان به پنجره‌های ارسی، درب‌های منبت‌کاری‌شده، غلام‌گردش، کلاه‌فرهنگی و نورگیر اشاره کرد. تمامی پنجره‌های بیرونی خانه ارسی‌های تمام قدی می‌باشند که با رنگ‌های سرخ و سبز و سفیدشان بازی نور و رنگ را از درون خانه دیدنی‌تر می‌کنند.