دوشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۸
وظايف محوري مسئول کتابخانه و قرائتخانه تحت نظر امور دانشجویی و فرهنگی
- تهیه آیین نامه های لازم جهت استفاده از منابع و اداره کتابخانه .
- انجام مکاتبات لازم مربوط به امور کتابخانه .
- تهیه راهنماهای آموزشی مورد نیاز جهت هدایت مراجعان در استفاده بهینه از منابع رایانه ای و امکانات موجود
- شناخت نيازهاي اطلاعاتي جامعه كتابخانه با توجه به رشته هاي آموزشي موسسه در مقاطع مختلف تحصيلي
- ارتباط با اساتید و دانشجویان و نیاز سنجی از این گروه جهت تهیه منابعو تعیین اولویت ها در چهار چوب اهداف آموزشی، با توجه به نیاز واقعی و در نظر گرفتن اصل صرفه جویی
- پیگیری تامین اعتبار لازم جهت تهیه منابع
- سفارش و خریدمنابع تخصصی از طریق برقراری ارتباطات با ناشران،فروشندگان، کارگزاران و شرکت در نمایشگاههای کتاب
- خرید تجهیزات ( قفسه کتاب ، قفسه نشریات و ... )
- پیگیری تهیه نرم افزار کتابخانه دیجیتال و همچنین منابع الکترونیکی لاتین جهت تجهیز کتابخانه
- قرارداد تامین مدارک از طریق ارتباط پست الکترونیک با دانشگاه فردوسی مشهد
- عضویت در پایگاههای معتبر علمی (Magiran, Civilica , … ) جهت تامین مقالات مورد نیاز اساتید و دانشجویان
- ارسال مقالات وموضوعات درخواستی اساتید و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی، خصوصاً مقاطع تحصیلات تکمیلی از طریق ایمیل و...
- تمدید تعدادی از نشریات چاپی تخصصی مورد نیاز
- راه اندازی بانک CD
- پیگیری های مربوط به نصب، راه اندازی و پشتیبانی نرم افزار سیمرغ در کتابخانه
- همکاری با واحد مالی جهت ارائه صورتحساب ها ، پرداخت ها و تسویه حساب
- پی گیری تامین فضای لازم جهت مطالعه دانشجویان
- انجام عضویت دانشجویان ، اساتید و کارکنان در کتابخانه و ثبت اطلاعات آنها در نرم افزار جامع کتابخانه (سیمرغ )
- ورود اطلاعات منابع ( کتب، پایان نامه ها و... ) و اعضاء در نرم افزارفوق و به طورکلی کلیه مراحل آماده سازی منابع تاانتقال آنها به مخزن و در نهایت حفاظت و توسعه مجموعه منابع
- انجام خدمات فنی ( فهرستنویسی، رده بندی و آماده سازی منابع ) از طریق دریافت منابع و ارسال به مخزن کتابخانه
- امانت، رزروو تمدید منابع با استفاده از نرم افزار فوق بر اساس آیین نامه امانت دانشگاه
- پیگیری دیرکردها و تماس با دانشجویان جهت عودت کتب
- نظارت بر امر جرائم و دیرکرد منابعکتابخانه
- راهنمایی و آموزش مراجعان برای استفاده از تمامی خدمات کتابخانه ایو آموزش مداوم مراجعه کنندگانی که از طریق کامپیوتر خواهان سرچ منابع ( کتب، پایان نامه ها، مقالات ) بوده و تعیین کلیدواژه های مناسب جهت تحقیق و پژوهش آنها
- آموزش استفاده از پایگاههای اطلاعاتی به مراجعان
- بررسی نیازهای علمی و جدید و پیشنهاد تهیه آن به معاونت پژوهش
- راهنمایی مراجعان به سایر مراکز علمی و پژوهشی در صورت نیاز
- برگزاری نمایشگاه کتاب، همکاری و تبادل اطلاعات در زمینه های مختلف با سایر دانشگاه ها و موسسات آموزشی عالی
- شرکت در نمایشگاه های بین المللی کتاب تهران
- اعزام دانشجویان به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
- برگزاری نمایشگاه کتاب در موسسه ، هماهنگی با ناشران تخصصی و همچنین ناشران داخلی : درج سخن، سالوک و ...
- برگزاری مسابقات کتابخوانی بین دانشجویان
- بررسی پایان نامه های کارشناسی ارشد و تطابق آن با شیوه نامه تدوین پایان نامه ها
- ثبت پروپزال و پایان نامه های کارشناسی ارشد در پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایرانIrandoc
- پیگیری براى رفع مشكلات نرم افزارى و سخت افزارى سيستم رايانه اى كتابخانه
- نظارت بر کتابها و بررسی آنها جهت امر قفسه خوانی،وجین و صحافی به موقع آنها
- انجام اقدامات مربوط به تسویه حساب اعضاء
- بررسی و ارزشیابی برنامه های جاری و آتی کتابخانه
- حفظ و نگهداری کلیه اموال مصرفی و غیرمصرفی تحویل گرفته شده
- انجام امور محوله از طرف مقام مافوق
- و در یک کلام کلیه کارهایی که در یک کتابخانه انجام می شود تا مراجعان با آرامش و در کمترین زمان و از سریع ترین راه ممکن به نیاز فکری خود پاسخ گویند.