بسمه تعالی
با توجه به اینکه بازدید از بناهای تاریخی نقش اساسی در آموزش بهتر نکات معماری و لمس آموزه های تئوری دارد، لذا با هماهنگی های به عمل آمده با مدیر گروه محترم معماری خانم دکتر صالحی مقرر شد در تاریخ 9/3/ 1401راس ساعت 10 الی 13 بازدیدی از از مجموعه خانه مشروطه، مسجد کبود و موزه تبریز انجام گیرد. طبق برنامه ریزی مقرر شده، بازدید با همراهی 9 نفر از دانشجویان درس معماری معاصر با سرپرستی خانم مهندس ثابتی انجام شد و توضیحات ذیل در حین بازدید به دانشجویان تدریس و توضیح داده شد.
خانه مشروطه
یکی از خانههای تاریخی و موزههای شهر تبریز است که در محله راستهکوچه واقع در غرب بازار تبریز قرار گرفتهاست. این بنا به سبک معماری دوره قاجار به سفارش حاج مهدی کوزهکنانی در سال ۱۲۴۷ تأسیس شد. این خانه دارای دو طبقه با بخشهای اندرونی و بیرونی میباشد که با سبک معماری دوران قاجاریه بنا شدهاند. این بنا در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۵۴، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و در سال ۱۳۶۷به تملک رسیده است.
بزرگان آذربایجان پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی توسط محمدعلی شاه قاجار در خانه حاج مهدی کوزهکنانی جمع شده و به همفکری میپرداختند. همچنین این مکان محل تشکیل نشستهای انجمن تبریز و مرکز فرماندهی مجاهدان در طی محاصره ۱۱ ماهه تبریز و نیز مرکز تصمیمگیری برای پایینآوردن پرچمهای تسلیم در برابر شاه قاجار بودهاست. از افراد مهمی که در این مکان به فعالیت و همفکری پرداختهاند میتوان ستارخان، باقرخان، ثقةالاسلام تبریزی، حاجی میرزا آقا فرشی و بنیانگذار این مجموعه، حاج مهدی کوزهکنانی را نام برد. این خانه پس از جنگ دوم جهانی و اشغال آذربایجان توسط ارتش سرخ شوروی، در سالهای ۱۳۲۴ و ۱۳۲۵ مرکز اجلاس سران فرقه دمکرات آذربایجان گردید.
معماری
این بنا در حدود تاریخ ۱۲۴۷ هجری خورشیدی (۱۸۶۸ میلادی) توسط حاج ولی معمار تبریزی ساخته شدهاست. این بنا با ۱۳۰۰ متر مربع مساحت، در دو طبقه ساخته شدهاست. از ویژگیهای منحصر به فرد خانه مشروطه میتوان به پنجرههای ارسی، دربهای منبتکاریشده، غلامگردش، کلاهفرهنگی و نورگیر اشاره کرد. تمامی پنجرههای بیرونی خانه ارسیهای تمام قدی میباشند که با رنگهای سرخ و سبز و سفیدشان بازی نور و رنگ را از درون خانه دیدنیتر میکنند.
تندیسهایی از حسینخان باغبان، حاج علی دواچی، ثقةالاسلام تبریزی، حاج علی ختایی، هوارد باسکرویل، کربلایی علی موسیو، شیخ علی اصغر لیلاوایی، آخوند خراسانی، علی اکبر دهخدا و زینب پاشا (تنها زن در صفوف مشروطه خواهان) به همراه مهرهای مختلف گروههای انقلابی از اشیاء تاریخی خانه مشروطه میباشند. موزه مشروطه نیز پس از ایجاد تغییراتی در تالارها و اتاقهای خانه مشروطه و به نمایش درآوردن اسناد تاریخی مربوط به انقلاب مشروطه در سال ۱۳۷۵ خورشیدی تأسیس شدهاست. از مهمترین آثار تاریخی این موزه میتوان به سلاح کمری ستارخان، فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه و دیگر مدارک مرتبط با انقلاب مشروطه اشاره کرد.
معرفی موزه آذربایجان تبریز
موزه آذربایجان تبریز یکی از مهمترین موزههای ایران و دومین موزه باستانشناسی کشور پس از موزه ملی ایران شناخته میشود. موزه آذربایجان تبریز در خیابان امام و در جوار مسجد کبود قرار دارد. زیربنای موزه آذربایجان ۲۴۰۰ مترمربع بوده و دارای سه طبقه و یک سالن نمایش در هر طبقه به ابعاد ۳۷ در ۱۲ متر، چند اتاق اداری و کتابخانه است. گفتنی است بنای موزه آذربایجان بر اساس نقشه تنظیمی باستانشناسی فرانسوی به نام «آندره گدار» با الهام از سبک معماری محلی در آذربایجان ایران تهیه و ترسیم اسماعیل دیباج احداث شده است.
تاریخچه ایجاد موزه در شهر تبریز به سالهای ۱۳۰۶ و ۱۳۰۷ هجری شمسی باز میگردد. در این سالها نمایشگاهی از سکههای مکشوفه در تبریز در محل سالن کتابخانه تربیت بر پا شد. پس از برگزاری این نمایشگاه، تلاشهای زیادی از جانب جمعی از فرهنگدوستان برای راهاندازی موزهای جامع در تبریز صورت گرفت و در اثر این تلاشها و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۷ موزه آذربایجان بنیان گذاشته شد. در سال ۱۳۴۱ خورشیدی کار احداث بنایی با سه باب تالار به اتمام رسید و در مهرماه همان سال افتتاح شد. اگرچه طرح تاسیس موزه آذربایجان مدت زیادی طول کشید، ولی در این فاصله برگزاری نمایشگاههای آثار تاریخی و هنری در شهر کهن تبریز ادامه داشت؛ از جمله این نمایشگاهها میتوان به نمایشگاه ۲۰۲ اثر تاریخی متعلق به موزه ایران باستان در سال ۱۳۳۶ یا نمایشگاه آثار و اشیای تاریخی تبریز در دبیرستان نجات اشاره کرد.
آثار و گنجینههای موزه آذربایجان تبریز
موزه آذربایجان دارای آثار تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی است. در حال حاضر، موزه آذربایجان دارای گنجینهای مهم و با ارزش حاوی دوازده هزار قطعه اشیای عتیقه و هنری است که ۲۳۰۰ قطعه از این اشیای عتیقه و هنری به ثبت رسیده است.
در طبقه همکف موزه آذربایجان، آثار و اشیای تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ و دوران پیش از اسلام گردآوری شدهاند که سفالینههای تپه اسماعیلآباد با قدمت هفت هزار ساله از تاریخیترین آثار این بخش به شمار میروند.در سالن نمایش طبقه اول و در امتداد آثار تمدنهای باستانی ایران، اشیای به جا مانده از تمدن نیشابور در قرن چهارم هجری قرار دارد که مشخصه آنها به کارگیری لعاب سفیدرنگ با نقش و نگارهای اسلامی و خط کوفی است. سیر تاریخی این آثار قدیمی تا دوره قاجار ادامه مییابد. از دیگر آثار برجسته این بخش ظروف سفالی دوره ایلخانی و قفل رمزی متعلق به اواخر قرن ششم هجری است.همچنین در سالن جدید این بخش، موزه آذربایجان اقدام به نمایش قدیمیترین سکههای ضرب شده در گستره جغرافیایی ادوار مختلف ایران، از دوره هخامنشی تا حکومت قاجاریه، کرده است. علاوه بر این، نمونههایی از نادرترین و زیباترین مهرهای قدیمی نیز در کنار سکهها دیده میشود
عمارت مظفریه معروف به مسجد کبود
عمارت مظفریه معروف به مسجد کبود یا مسجد جهانشاه از مسجدهای تاریخی تبریز مربوط به دوران حکمرانی قراقویونلوها در قرن نهم هجری است.
نام اصلی این بنا عمارت مظفریه است (عمارت المبارکه المظفریه) این مسجد طبق کتیبه سردر آن، در سال ۸۴۵ هجری شمسی و در زمان سلطان جهانشاه، مقتدرترین حکمران سلسله قراقویونلو و به دستور دختر او، صالحه خانم بنا شدهاست. کتیبهای کاشیکاری سردر اصلی مسجد کبود به سال ۸۴۵ شمسی نصب شدهاست. این کتیبه و دیگر کتیبههای سردر مسجد، به خط نعمتالله البواب خوشنویس مشهور سده نهم است و سرکاری و نظارت بر ساخت آن با عزالدین بن ملک قاپوچی بودهاست. بعد از فتح تبریز در اواخر سال ۸۷۵ هجری قمری برابر با ۸۵۰ هجری شمسی، کاشیکاریهایی بر روی دیوار بیرونی مسجد با نام خلفای راشدین انجام شد که هنوز هم وجود دارند. در زلزله سال ۱۱۸۵ شمسی آسیب فراوانی به مسجد وارد آمد و در اثر این زلزله گنبدهای مسجد فرو ریخت.
مرمت این بنا زمانی آغاز شد که پیش از دو قرن به صورت مخروبهای در گوشهای از شهر باقی مانده بود. درنهایت با همیاری گروهی از هنرمندان، مقدمات بازسازی آن فراهم شد. در این مرمت، آن قسمتی که همواره هدف اصلی و اساسی مرمت است زیر کاری و سفیدکاری شد طرحها و کتیبهها و نقش و نگارها نیز بازآفرینی شدند و بر روی دیوار جای گرفتند. اطراف خطوط بعد از شیار زنی رنگ آمیزی شد و در انتنها با لایه پارالویید ثابت شد.
از سال ۱۳۷۶مرمت نقش و نگارها و از سال ۱۳۷۷ مرمت کتیبهها آغاز شدهاست. در شبستان اصلی نیز چهارپایه کتیبههای هفت پایه تکمیل و دوباره نویسی شد. حالا طرحهای گره بندی اضلاع طرحهای لچک و ترنج چهارگوشه شبستان و کتیبههای فوقانی لچک و ترنج مراحل نهایی مرمت را میگذرانند. کاشیهای شش گوشه لانه زنبوری به کار رفته در شبستان کوچک نیز به صورت نقاشی مرمت شدهاند مابقی کار به صورت کادربندی انجام میشود. بازسازی کاشیکاری داخلی و خارجی همچنان ادامه دارد.
معماری بنا
مسجد کبود با تنوع و ظرافت کاشیکاری و انواع خطوط بهکاررفته در آن و به ویژه به دلیل رنگ لاجوردی کاشیکاریهای معرق آن به «فیروزه اسلام» شهرت یافتهاست. سبک معماری این بنا به شیوه آذری استصحن بزرگ مسجد مربع شکل است که حوضی برای وضو در آن قرار داشت و شبستانهایی نیز جهت پناهگاه مستمندان، و درس خواندن در آن وجود داشتهاند
بنای اصلی مسجد کبود بنایی آجری است. این بنا دارای گنبد اصلی و گنبد جنوبی است که بر روی صحن بزرگ و صحن جنوبی کوچکتر واقع شدهاند. بنا دارای هفت گنبد کوچکتر است که سقف شبستانهای شرقی و غربی و ورودی مسجد را پوشاندهاند. در ساختمان گنبدهای مسجد کبود از هیچ سازهای استفاده نشدهاست همین کار بازسازی گنبدها را با مشکل مواجه نمودهبود چه معماران معاصر از چگونگی طراحی و ساخت گنبد بدون سازه مسجد آگاهی نداشتند. مشکل بازسازی سرانجام با طرح استاد معماران بنام حل شد و بنا مجدداً بدون استفاده از سازه بازسازی گردید. بنای مسجد شامل صحن اصلی یا صحن بزرگ است که به شکل مربع و در زیر گنبد اصلی واقع شدهاست. بنای مسجد شامل یک صحن کوچک نیز است که در قسمت جنوبی مسجد و زیر گنبدی کوچکتر واقع است. در جنوبیترین قسمت مسجد (در جنوب صحن کوچک) سردابهای وجود دارد با دو مقبره که در هنگام بازسازی مسجد کشف شدهاند و تصور میشود این دو مقبره متعلق به جهانشاه و دخترش باشند. در حیاط مسجد در شمال و شرق رواقهایی وجود دارد که اخیراً به بقایایی مسجد افزوده شدهاند.
کاشیکاریهای ایوان ورودی مسجد که با کاشیکاریهای معرق تزئین شدهاست، کتیبهای دارد به خط رقاع که به سال ۸۷۰ (قمری) نصب شدهاستاین کتیبه و دیگر کتیبههای سردر مسجد به سبک خط کوفی و ثلث میباشند و خطاطی آنها توسط نعمتالله البواب خوشنویس سده نهم انجاد شدهاست. سرکاری و نظارت بر ساخت مسجد با عزالدین بن ملک قاپوچی بودهاستدر دیوارهای شبستان کوچک سنگهای مرمر که آیههایی از قرآن بر روی آنهای حک شدهاست قرار دارند.از ستونهای واقع در صحن اصلی مسجد راهپلههایی برای دسترسی به ایوانها ناظر بر صحن اصلی وجود دارد. در پایه ستونهای مسجد محفظههای کوچکی وجود دارند.