گزارش بازدید گروه معماری از موزه قاجار، موزه سنجش و خانه حیدرزاده

آموزشی و پژوهشی دوشنبه, ۴ تیر ۱۴۰۳

 

بسمه تعالی

     بازدید علمی دانشجویان کارشناسی مهندسی معماری از موزه قاجار، موزه سنجش و خانه حیدرزاده روز چهارشنبه مورخه 1403/03/16 با حضور 13 نفر از دانشجویان معماری با سرپرستی خانم مهندس آقازاد استاد درس (تاریخ معماری معاصر 1) از ساعت 10 لغایت 13:30 برگزار شد.

پیرو هماهنگی های قبلی به عمل آمده، دانشجویان راس ساعت 10 از دانشگاه به موزه قاجار مراجعه نمودند. بازدید با توضیحات استاد مربوطه و راهنمای حاضر در محل آغاز شد و سپس دانشجویان از تمامی قسمت های بنا بازدید کردند. لازم به توضیح می باشد که عمارت امیرنظام در دو طبقه و با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع ساخته شده‌است. ساختمان مشتمل بر دو حیاط اندرونی و بیرونی و دارای باغچه‌ها و حوض‌هایی است. ۱۶ ستون با سرستون‌های مربوطه، ایوان  سراسری را نگه داشته‌اند. در طبقه بالا پنجره‌های مشبک ارسی  با شیشه‌های رنگی، گچبری‌های نمای شمالی و جنوبی، و همچنین آینه‌کاری‌ها و گچبری‌های تالارهای داخلی و طنبی‌ها به چشم می‌خورند و در زیرزمین حوض خانه وسیعی وجود دارد که یکی از قسمت‌های جالب بنا است. ستون‌های استوار حوضخانه و آجرکاری سقف آن نیز قابل توجه است.

دانشجویان بعد از بازدید از محل موزه قاجار از خانه حیدرزاده بازدید نمودند. خانه حیدرزاده عمارت تاریخی واقع در منطقه مقصودیه شهر تبریز است . که در سمت جنوب ساختمان شهرداری تبریز قرار دارد. این خانه در سال ۱۳۷۸ در فهرست میراث ملی ایران  به ثبت رسید. خانه حیدر زاده ۹۰۰ متر مساحت دارد و دارای دو طبقه می‌باشد. این خانه دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد که به وسیله خانه از یکدیگر جدا شده‌اند. در زیرزمین خانه حیدرزاده حوض خانه‌ای (اتاقی بزرگ با حوض فواره دار کوچکی در وسط آن ) قرار دارد که به وسیله آجرها و طاق‌های رنگارنگ آراسته شده‌است. دیگر بخش‌های این خانه به واسطه سالن به یکدیگر متصل شده‌اند.  اتاق اصلی (شاه‌نشین) این خانه جذابترین اتاق آن است که با شیشه‌های رنگارنگ، آثار آجری و نقاشی‌ها آراسته شده‌است. خانه حیدرزاده در سال ۱۳۸۰ بازسازی شد و هم‌اکنون به عنوان مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری استان آذربایجان شرقی و تبریز استفاده می‌شود.

دانشجویان بعد از بازدید از محل خانه حیدرزاده از موزه سنجش بازدید نمودند. موزه سنجش در شهر تبریز در فضای خانه سلماسی تأسیس شده‌است. این اثر در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌ است. در این موزه انواع ابزار توزین مانند ترازوهای زرگری، قپان‌های بزرگ میادین بار، سنگ‌وزنه‌ها، پیمانه‌های نفتی، وسایل مربوط به علم نجوم مانند اسطرلاب، ابزارهای سنجش مربوط به علم هواشناسی، قطب‌نماها و ساعت‌های مربوط به سده‌های گذشته به نمایش گذاشته شده‌اند. بنا دارای تذهیب در کمد اتاق‌ها و شومینه‌ها و گچبری در سقف طنبی‌های شمالی و شرقی است. مصالح به‌کار رفته در بنا شامل سنگ و ساروج در پی‌ها است و دیواره‌های زیرزمین ترکیبی از سنگ و آجر و دیواره‌های همکف خشتی با روکش آجری است.

بازدید در ساعت 13:30 در محل دانشگاه به اتمام رسید.