اردوی زیارتی مشهد مقدس-برادران مرداد1403

دانشجوئی و فرهنگی دوشنبه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۳

 

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارش اردوی زیارتی دانشجویی مشهد مقدس ( برادران )
مرداد ماه 1403

 

 

مقدمه :

طبق سنوات گذشته و به خواست و مدد خداوند منان این توفیق را پیدا می کنیم که به عنوان خادم ، تعدادی از دانشجویان علاقه مند را به زیارت بارگاه ملکوتی امام رئوف آقا علی بن موسی الرضا (ع) ببریم .

نوشتن در مورد امام هشتم آنقدر سخت است که شاید بی انصافی باشد که بخواهیم در مقدمه آن را بیان کنیم ، پس فقط به بیان بخشی از زیارت نامه امام رضا(ع) بسنده می کنم و آن اینکه : « خدایا از وطنم قصد درگاهت کردم و نوردیدم و طی کردم شهرها را به امید رحمتت ، مرا ناامید مکن و بازمدار بدون برآوردن حاجتم ...

بدرستی که مقام شما در نزد خداوند متعال پسندیده است و از آبروداران نزد خداوندید . »

 

شرح :

همانگونه که در مقدمه به آن اشاره شد امسال مطابق تصویب شورای فرهنگی موسسه مقرر گردید تعدادی از دانشجویان موسسه تحت اردوی زیارتی به مشهد مقدس اعزام شوند .

ثبت نام از دانشجویان علاقه مند موسسه از اوائل تیر ماه آغاز و در نهایت 12 نفر از دانشجویان پسر در این اردو ثبت نام نمودند .

 

پس از مشخص شدن روز اعزام یعنی 29 مرداد ماه 1403، کارهای مقدماتی از جمله تشکیل جلسه توجیهی با حضور تک تک دانشجویان اعزامی انجام گرفت .

در جلسه توجیهی موارد مختلفی به دانشجویان گوشزد و آموزش های لازم ارائه گردید .

از جمله مواردی که در این جلسه مطرح شد به شرح زیر است :

- آداب زیارت- جایگاه معنوی سفر و لزوم بهره برداری مناسب

- رعایت اخلاق در سفر

- الزامات سفر جمعی

- یادآوری نکات انضباطی

- لوازم و مدارک موردنیاز سفر

- توضیح در خصوص امکانات هتل ، آدرس و موقعیت استقرار هتل نسبت به حرم مطهر

- زمان حرکت قطار و زمان حضور در راه آهن

روز سه شنبه 30 مرداد ماه موعد حرکت به سمت مشهد بود . دانشجویان بنابر اعلام قبلی با خانواده های خود یک ساعت زودتر در سالن انتظار ایستگاه راه آهن حضور یافته بودند . پس از تذکر برخی نکات ضروری در خصوص مسافرت با قطار و رعایت نظم و ... ، حضور و غیاب از دانشجویان انجام گرفت و پس از اطمینان از حضور کلیه دانشجویان و پس از کنترل بلیط ها توسط مسئولین ایستگاه تبریز ، دانشجویان سوار قطار شده و در کوپه های مشخص شده ی خود مستقر شدند .

قطار راس ساعت 14:50 حرکت کرد .

در بین راه دانشجویان از مناظر زیبای طبیعی و کوهستانی منطقه آذربایجان و مناظر طبیعت کویری سمنان و خراسان بهره برده و به ثبت مناظر پرداختند .

در اثنای راه با سرکشی به کوپه ها و گفتگو با دانشجویان از نظرات و پیشنهادات دانشجویان بهره برده و مطالبی را با آنان در خصوص لزوم

آداب زیارت و سخن بزرگان در خصوص زیارت عنوان نمودم.

علی رغم اینکه هیچ انتظاری از دانشجویان در باره نظافت کوپه ها نمی رفت با نزدیک شدن به مقصد به صورت داوطلبانه و به خاطر رعایت اخلاق حسنه و قدردانی از مهمانداران خوب قطار به نظافت کوپه های خود پرداختند .

قطار ساعت 15:06 و با اندکی تاخیر نسبت به زمان اعلام شده در ایستگاه مشهد مقدس توقف نمود دانشجویان پس از خروج از سالن راه آهن با کمک به همدیگر برای جابه جایی چمدان هایشان دستجمعی، به سمت هتل با وسیله نقلیه عمومی حرکت کردند .

تقریبا ساعت 16:00 بعداز ظهر به هتل محل اقامت رسیدیم و با توجه به هماهنگی های قبلی با هتل، دانشجویان ابتدا نهار خود را میل کرده سپس جهت تحویل اتاق ها در لابی هتل تجمع نمودند که به سرعت این کار انجام یافت و دانشجویان جهت استراحت و زدودن غبار سفر طولانی خود به اتاق هایشان رفتند .

هتل که در موقعیت بسیار نزدیک و مطلوبی نسبت به حرم مطهر قرار داشت از امکانات مناسبی نیز جهت پذیرائی از زائران برخوردار بود و دانشجویان جهت تردد به حرم مطهر دغدغه طی مسافت های طولانی را نداشتند . غذای هتل نیز با توجه به سلایق متفاوت مجموعا مطلوب بود.

نزدیک اذان مغرب دانشجویان جهت زیارت از هتل خارج و به سمت بارگاه منور رضوی به راه افتادند و اولین زیارت خود را انجام داده و در نماز جماعت مغرب و عشاء حرم مطهر شرکت نمودند .

روز دوم پس از صرف صبحانه کامل دانشجویان در بازار رضا و بازارهای اطراف حرم از هتل خارج شدند و با توجه به اینکه تعداد زیادی از دانشجویان شب گذشته را در حرم و در جوار مضجع مطهر علی بن موسی الرضا (ع) به راز و نیاز گذرانده و در نماز صبح حرم شرکت کرده بودند در اتاق هایشان به استراحت پرداختند .

نزدیک اذان ظهر و براساس هماهنگی که انجام شده بود دانشجویان در لابی هتل حاضر شده و آماده عزیمت جهت شرکت در نماز ظهر و عصر شدند .

دانشجویان با صمیمیت ، اتحاد و شکوه خاصی به صورت دسته جمعی به سمت حرم مطهر حرکت نمودند و پس از قرائت اذن دخول و تجدید وضو به سمت رواق امام خمینی حرکت و در آنجا نماز ظهر و عصر را به جماعت اقامه نمودند .

پس از اقامه نماز تعدادی از دانشجویان علاقه مند با همراهی سرپرست اردو به گشت در داخل حرم پرداخته و از قسمت های مختلف حرم مطهر از جمله حیاط گوهرشاد، رواق های کوثر ، دارالحجه ، دارالمرحمه ، دارالاجابه و صحن های آزادی ، انقلاب و جمهوری اسلامی دیدن کرده و بر سر مزار شیخ بهائی و رئیس جمهور شهید فاتحه ای قرائت نمودند . دانشجویان برای صرف نهار به هتل بازگشتند و بعد از ظهر نیز به صورت انفرادی در برنامه های حرم شرکت نمودند .

دانشجویان با عبور از صحن قدس و مسجد گوهرشاد جهت زیارت به روضه رضوی مشرف شده و پس زیارت در حیاط مسجد گوهرشاد تجمع نموده و عکس یادگاری گرفته شد.

با توجه به اینکه روز آخر سفر ساعت حرکت به سمت تبریز  7:3صبح بود دانشجویان حدود یک ساعت در راه آهن مشهد بایستی زود تر در ایستگاه راه اهن می بودند که این زمان را به تبادل عکس و یادآوری خاطرات این سفر خوش و معنوی پرداختند .

این سفر در ساعت 15:00 روز یکشنبه 4 شهریور 1403 با ورود قطار به ایستگاه راه آهن تبریز و استقبال خانواده های دانشجویان به پایان رسید .

 

                                                                                                                                 سرپرست اردو – مهدی نورامنش

        5 شهریور 1403