بازدید دانشجویان معماری از خانه حریری

دانشجوئی و فرهنگی شنبه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

برنامه بازدید از خانه حریری تبریز که به همت انجمن علمی گروه معماری برای دانشجویان معماری تدارک دیده شده بود، در روز دوشنبه مورخه 15 اسفند سال 1401 از ساعت 10 صبح از دانشگاه آغاز و راس ساعت 10:45 تمامی شرکت کنندگان در بازدید به مقصد تعیین شده(خانه حریری) رسیدند.شرکت کنندگان دراین بازدید تمامی اعضای انجمن علمی معماری و 25 نفر از دانشجویان کارشناسی معماری بودند وسرپرستی گروه شرکت کننده در بازدید را خانم دکتر صالحی مدیر محترم گروه معماری و وظیفه راهنمایی و توضیحات موارد درسی را اقای دکتر هاشمی برعهده داشتند.
خانه حریری یکی از خانه های قدیمی و از دوران قاجار است . چنین که از نام این خانه بر‌می‌آید یکی از اعضای این خاندان محمد آقا حریری یکی از تاجران معروف تبریز در دوران اوایل حکومت قاجار بوده است. محمد آقا حریری یکی از پرآوازه و خوشنام‌ترین اعضای خاندان حریری در انقلاب مشروطه و نهضت شیخ محمد خیابانی بوده است.این بنا در کنار سایر خانه‌های تاریخی نزدیک به خیابان تربت قرار گرفته است. برای دیدن هنر مینیاتوری قاجار، به خیابان تربیت رفته و از آن جا به داخل کوچه نور هاشمی و در همین کوچه به داخل خانه حریری واردمی شویم. بنا دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است. ساختمان بیرونی دارای دو طبقه بوده که با اتاق‌های تو در تو شکل گرفته است. این بخش به طور کامل بازسازی شده و با در و پنجره‌های چوبی تزئین شده است. اما نمای بخش بیرونی، هنر اصیل ایرانی را به رخ تماشاگر می‌کشاند و با نقاشی‌های اصیل و زیبا از اساطیر قدیمی، زلیخا و یوسف و نقشی از سایر حکایت‌های تاریخی دیگرجلوه‌ای شگفت انگیز از هنر مینیاتوری ایرانی را به تصویر کشیده است.

معاونت فرهنگی دانشگاه از تلاش ها و زحمات مدیر محترم گروه معماری سرکار خانم دکتر صالحی و استاد گرامی آقای دکتر هاشمی و دبیر پرتلاش انجمن علمی آقای ملک زاده تقدیر و تشکر می نماید.